להתחברות

פלורליזם ורב תרבותיות

השועלים- גיוס בכפייה לערביי ישראל | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

פעילות קודמת

לקריאה

העמקת הסוגיה

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
חגית ברכה
17.08.2020 18:48
בקום המדינה, אחד העקרונות שנכתבו במגילת העצמאות, הוא שמדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין. משמע, כולם מחוייבים בשירות צבאי. מאז שנכתבו הדברים, חלו שינויים והיתגבשה תנועה פלסטינית. ערביי ישראל, שמלכתחילה היו במאבק מול המדינה היהודית שקמה, פיתחו הזדהות עם אחיהם הפלסטינים (שפה, תרבות). בנוסף, תחושתם של ערביי ישראל, לעיתים בצדק, שהם סוג ב', רק העצים את הזיקה. לציין כי גם המגזר החרדי מקבל פטור. בראשית המדינה, בן גוריון קבע שיש לתת פטור משירות צבאי ל 400 תלמידי ישיבה על מנת למלא את הצורך הרוחני במדינה המוגדרת יהודית, וכן, בשל המכה הקשה שספג עולם הישיבות בזמן השואה. מאז, חל סוף והיום עשרות אלפים פטורים משירות ורק מיעוט מתגייס. על אף שלא דנים באוכלוסייה זו, חשוב לציין את העובדות בהקשר של שוויון זכויות חברתי. לדעתי, ערביי ישראל לא רוצים להתגייס לצבא. גיוס בכוח ייצור להם קונפליקט אל מול הפלסטינים וכולם ייצאו נפסדים. עם זאת, יש לשמור על עיקרון השוויון בתרומה של כלל אזרחי ישראל. הפיתרון הוא לחייב בשירות לאומי לבחירתם, במגזר היהודי או במגזר הערבי. לדעתי, זה יעודד וגם יחנך את התרומה לחברה ולמדינה דווקא יעצים את האוכלוסייה הערבית.
user profile image
עליזה דרור
2.04.2020 21:15
נאורה שלום, תודה על התגובה.

1. גיוס חובה/התנדבות-דעתנו זהות. גם במאמר עולה החשש שהדרך לגייס את הערבים הוא הפיכת השרות הצבאי להתנדבות ולא חובה. ואכן הסכנה הגדולה תהיה גם בחברה היהודית כאשר בני נוער עלולים לבחור באפשרות של לא להתגייס. בנוסף אנו מאבדים את הייחודיות שלנו כעם בו על כל אזרח / אזרחים לוקחים חלק בביטחון המדינה בזמן השרות הצבאי.

2. עצם ההגדרה של המדינה כמדינה יהודית מונעת את הצטרפות הציבור הערבי, יחד עם זאת מדינת ישראל היא הבית של העם היהודי ולדעתי אל לנו לעולם לוותר על הגדרה זו. מדינה דמוקרטית אך מדינה יהודית.

תודה על תגובתך

user profile image
עליזה דרור
2.04.2020 21:07

היי רחל תודה על התגובה. העלית קודה חשובה והיא השילוב במסגרת השרות הלאומי. ייתכן ועבור הצעירים הערבים המתונים שחיים בארץ ומחפשים את השיויון את התחושה של שווים ,שרות בשרות לאומי יכול מצד אחד להקנות להם זכויות ומצד שני לנטוע בהם תחושה של שיתוף שאולי יום אחד תוביל לאפשרות לחיים משותפים נטולי אלימות בארץ. תודה על התגובה  

user profile image
מירב דוד
2.04.2020 18:53

היי חדוה,תודה על תגובתך. אני מאוד מסכימה איתך ומרגישה בדיוק כמוך.גם אני חושבת שערביי ישראל לא יכולים לשרת נאמנה בצהל ועלולים לסכן את בטחונינו.יחד עם זאת אם ברצונם לתרום הם יכולים לעשות זאת בדרכים נוספות

user profile image
נאורה כהן
2.04.2020 18:04

אני רוצה להתיחס בתגובתי בכמה נק' שהעלתם. 1. גיוס חובה/התנדבות- אני מסכימה מאוד שגיוס התנדבותי יצור פער חברתי וחלק מהאוכלוסיה יבחרו מסיבות כאלה ואחרות לא להתגייס ואנו נפספס ברמה הלאומית מאפיין חשוב שטבוע בנו כיום כמדינה בה בצבא הוא סמל מרכזי בו אפשר להתגאות בתחומים רבים של כור היתוך. 2. שילוב של האוכלוסיה הערבית בצבא ישראל, לא תלוי ברמת הבשלות. לעולם כל אחד ימשיך לחיות לפי אמונתו ועל כן, שכל לאום ימשיך לשרת את האינטרסים של קבוצתו.

user profile image
רחל לב
2.04.2020 18:03

ממשיכה את תגובתי רחלי מקבוצת הינשופים: אם אנחנו מדברים על "דרך ארץ" זוהי חובתם המוסרית והערכית לתרום למדינה שבה הם חיים . התרומה יכולה להיעשות גם במסגרת של שרות לאומי ולאו דווקא במסגרת צבאית, העיקר שיתרמו את חלקם ,זה ניתן להם הרגשת סיפוק ושיוויון.

user profile image
הילה שועלי
2.04.2020 17:57

אני לא מסכימה עם כותב המאמר וחושבת שזה שהם חיילים בצבא הגנה לישראל לא אומר שאפשר לסמוך על נאמנותם. אני מרגישה ש"ביום דין" שצבאות ערב יקומו עלינו לכלותינו אז כל ערביי ישראל וכל הערבים שלכאורה "חיילים" בצבא ההגנה לישראל לא יהיו נאמנים לצבא הישראלים וישתפו פעולה ויעברו לצבא ערב/לצבא האוייב.

user profile image
תמר קורן
2.04.2020 17:54

אני תמר קורן מקבוצת הינשופים. להבנתכן, אם בן גוריון היה היום בחיים, והיה עושה הבחנה בין ערבים ישראלים לערבים פלסטינים, האם הוא היה מאשר גיוס של ערבים ישראלים?

user profile image
רחל לב
2.04.2020 17:48

הציבור הערבי דורש את מלוא הזכויות כמו כל אזרח אחר ולכן מן הראוי שייתן מעצמו כמו כולם. אפשר לתת להם תפקידים צבאיים שאינם מהווים סכנה לציבור.

user profile image
שרה נינה-כהן
2.04.2020 15:32

בקבוצת הצבים אחת הבנות דיברה על הדילמה האם ניתן לאפשר ילודה בקהילה של אותו מין ולא לשלול מהם את הזכות להיות משפחה. הובהר לי והתחדש לי על ידי אחד הרבנים לאפשר את התהליך הזה, מאחר וזה נעשה על ידי ביצית של נקבה וזרע של זכר ניתן לקיים זכות זאת. בימינו עם הפתיחות הרבה עדיין יש קושי בתהליך מצד רבנים ואף שוללים מהם את הזכות.

משתתפים