להתחברות

פלורליזם ורב תרבותיות

רפורמת הקנאביס הרפואי- הזאבים | מקורות

קנאביס רפואי בילדים

השימוש בתכשיריו השונים של הקנאביס הרפואי, בקרב ילדים המקבלים טיפול אנטי סרטני,
גדל בשנים האחרונות. ההתמודדות עם ילד שמטופל בקנאביס רפואי,
הינה דוגמה נוספת למצבים רבים בהם נדרש הצוות המטפל,
לתת מענה לשאלות ורצונות המטופלים ובני משפחתם,
כאשר רב הנסתר על הגלוי במידע הידוע לו בתחום טיפול זה.
במאמר זה נציג את הידע האקדמי והניסיון הקליני הקיים בארץ ובעולם בטיפול בקנאביס רפואי,
נרחיב על התהליכים שנעשו כדי לקדם את הידע בקרב הצוותים הסיעודיים המטפלים,
ונעדכן בהנחיות טיפוליות הקשורות למטופלים הצעירים בקנאביס הרפואי.

להמשך קריאה לחצו כאן

תגובות:

עדי רובין – המאמר "קנאביס רפואי בילדים סקירת ספרות והנחיות לצוות המטפל", שכתב עמית גוטקינד

עוסק במתן קאנביס רפואי לילדים חולים, המטופלים במקביל בתרופות אחרות. הדילמה של הצוות הרפואי נובעת הן בגלל מיעוט המחקרים והמידע בנוגע לקנאביס, והן בגלל תופעות הלוואי הרבות הנכללות בצריכת הקאנביס הרפואי, בעיקר לילדים.

הדילמה במתן הקנאביס הרפואי המופיעה במאמר מעשירה את הדילמה המרכזית שלנו, כי היא מוסיפה רובד נוסף ומשמעותי שיש לקחת בחשבון. במתן קנאביס לילדים המטופלים בתרופות אחרות יכולה להיות סכנת חיים ממש, וצוות לא מנוסה בתחום יכול לעשות טעויות רבות, שעלולות להזיק במקום להועיל. זהו פן נוסף שיש לקחת בחשבון כשרוצים לעשות רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי, בו נותנים לצוות הרפואי כוח שלא בטוח שכרגע הוא מוכן לקבלתו.

  • השימוש בקנאביס כטיפול רפואי ידוע מזה אלפי שנים ויחד עם זאת, הוא סם לכל דבר ואינו מוגדר כתרופה.
  • גם האקדמיה וגם הקליניקה חלוקים בדעתם בשאלות רבות, הקשורות בין היתר ליעילות הטיפול, התחומים בהם ראוי להציע את הקנאביס כטיפול ומה הזמן המתאים לכך ועוד. מצד שני, אין לנו הזכות להתעלם מהעובדה, כי השימוש בקנאביס רפואי בכלל ובילדים חולי סרטן בפרט הולך ומתעצם. לאנשי הסיעוד, יש את החובה להקשיב, ללמוד ולחקור את המקרים ולעזור לחולים לקבל טיפול מקסימלי ברגע שהוחלט לתת טיפול זה.
  • לקנאביס רפואי כסם יש תופעות לוואי, כמו שיש לתרופות קונבנציונליות. אין בתופעות לוואי אלה לשלול את השימוש הרפואי בחומר זה, אך מוטלת על הצוות הרפואי האחריות להכיר אותם ולאמוד את הנזק הצפוי אל מול התועלת שבטיפול. כמו כן, עליהם לבחון במקביל אלטרנטיבות אחרות, בזמן שהם מציעים דרך טיפולית זאת למטופלים שלהם. בנקודה זו נאמרה אמירה ברורה, מצד האיגוד הישראלי להמטולוגיה ואונקולוגיה ואיגוד רופאי הילדים, בהמלצתם כי יש לשקול בכובד ראש הגשת בקשה לקנאביס רפואי בילדים.
  • טוב וכדאי שהמטופלים יקבלו החלטה לשימוש בשיטת טיפול זאת, מתוך קבלת מידע מקצועי ואמין ולא מתוך שמועות, ידע קודם, או חמור יותר – מתוך אינטרסים מסחריים. על הצוות הרפואי מוטלת החובה המקצועית להכיר את המוצר, מגבלותיו, יתרונותיו חסרונותיו, ולשקול ברצינות רבה כי המידע אודות הטיפול, לרבות ההדרכה לגביו, תעבור לאחריות הצוות הסיעודי במוסדות המטפלים בילדים אלה.