להתחברות

פלורליזם ורב תרבותיות

הארנבות- איכון קורונה | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

פעילות קודמת

לקריאה

העמקת הסוגיה

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
יהודית קפלן
2.04.2020 23:41

קצת קשה לי להבין לפעמים את כל הצעקה של זכויות הפרט- כשמדובר בשאלת חיים ומוות- עדיף טיפול של ממשל טוטליטרי. ראינו איך טופל העניין בסין- סגר על 60 מליון- ושם הצליחו לעצור את המגפה! בארה"ב כבר מספר המתים עלה עליהם. אין מקום לדמוקרטיה בתסריט אימה כזה!

user profile image
פיני כהן
31.03.2020 12:50

צריך לזכור כי קיימות תקנות שעת חירום במדינת ישראל, השימוש העיקרי בתקנות אלו הם בזמן מלחמה כוללת למצבים שבהם נדרשת הפעלת סמכות שאינה קיימת בחקיקה של הכנסת ומצב החירום אינו מאפשר להמתין להשלמת תהליך החקיקה. הלחימה במגיפת הקורונה היא מלחמה כוללת לכל דבר אשר גובה קורבנות במספרים גבוהים כפי שניתן לראות בכל העולם ועל כן אין צורך לחכות לחקיקה. תופן של תקנות אלו הן עד 3 חודשים ולכן אין כל עקיפה של הכנסת והפעולה נדרשת לצורך הגנה על האזרחים.

user profile image
בתאל חפץ
31.03.2020 0:08

בנוגע לאיכון הטלפונים על ידי השב"כ , התקנות שמאפשרות לשב"כ לעקוב אחרי נדבקים אושרו במסגרת תקנות שעת חירום שהפעילה הממשלה התקנות מתירות למשטרה ולשב"כ לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים ובמידע מחברות הסלולר, על מנת לעקוב אחר אזרחים נשאי קורונה ואזרחים שהיו איתם במגע – וזאת ללא צו שופט, ותוך עקיפת הכנסת ומניעת פיקוח שלה בנושא. מכיוון שעדיין אין ממשלה מתפקדת ומוסכמת.

user profile image
לימור יששכר
30.03.2020 23:04

אני מורה לתנ"ך אתייחס  לעניין הפגיעה בזכות לפרטיות בדיני הלוואות ומשכון בספר דברים. יש עניין שאסור מהתורה לבייש את האדם שלווה ולכן כשבא המלווה לקחת את המשכון חייב לעמוד בכניסה של פתח הבית כדי לא לבייש את הלווה. בנוסף עליו להחזיר לו את שמלו או שמיכתו במידה וזה המשכון כדי שלא יהיה לו קר בלילה . התורה מגנה על הזכות של הפרט במקרה הזה גם אם הוא עני עדיין יש לו זכות.

user profile image
לין כהן
30.03.2020 22:50

אני מאוד מזדהה עם מה שבן כתב .אני עובדת בתיכון של נוער בסיכון ולא פעם נתקלתי במצבים של חובת דיווח מול התלמיד שחש נבגד על כך ששיתף אותי בנבכי ליבו ואני הולכת לדווח על כך. לצערי רק לאחר מעשה ומחשבה הם מבינים שאנו המבוגר האחראי ושאם לא נדווח הם יכולים להיפגע. (אני אישית לא ארצה לחיות עם עצמי בידיעה שיכולתי להציל אדם והתעלמתי ממצוקה כדי להיות מורה יותר מגניבה בעיניהם,אחת ששומרת סודות אבל פוגעת בהם ובחיים שלהם)

user profile image
לין כהן
30.03.2020 21:30

2. מאמר של הרב יובל שרלו בעד הזכות לפרטיות . במאמר זה הרב יובל מראה כי במקורות רבים התורה מגנה על הפרט ונותן מספר דוגמאות כגון: דיני משכון של מלווה ולווה,ואהבת לרעך כמוך ועוד. הרב מוסיף "כדי להביא תועלת, מותר – ולעיתים אף חובה – לחשוף מידע אישי של הזולת ואף לחדור לעולמו האישי; בפרט כשמדובר בתועלת לחברה כולה, בביעור שחיתות וכדומה". לכן יש ענין שכאשר בטחון הציבור קודם לזכות הפרט יש להשתמש בכל האמצעים הנדרשים. https://ethics.tzohar.org.il/%D7%97%D7%93%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%95%D7%AA

user profile image
בן מרחוזי
29.03.2020 17:50
9. תיאור לדילמה המרכזית שלנו הוא החוק של חובת דיווח של רופא או פסיכולוג – חוק כלי יריה מדובר בחוק שמחייב רופא או פסיכולוג לדווח על מטופל המחזיק כלי יריה ולדעתו של המטפל יש בכך משום סכנה לאותו אדם או לציבור. מצד אחד זוהי הפרה של זכותו של האזרח לפי החוק הגנת הפרטיות (סעיף 2(9) התשמ"א – 1981 – "שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר, שלא למטרה שלשמה נמסרה", אך מצד שני הצלת חיי אדם בפוטנציאל. בעניין זה ישנה מחלוקת מה חשוב יותר, שלום הציבור והמטופל או הזכות לפרטיות – במקרה זה החיסיון הרפואי.   להלן מקור: חוק כלי הירייה, שפורסם בחוזר של משרד הבריאות ב-1992: https://www.health.gov.il/hozer/mk35_1992.pdf
user profile image
גל אסטבן
29.03.2020 0:29
4. האם המקורות הללו  מעשירים את חשיבתכם לגבי העמדה הראשונית? עמדתנו הראשונית העוסקת בשאלה, תומכת בשימוש באמצעים טכנולוגיים לצורך מעקב אחר אזרחים ובמטרה לצמצם ככל הניתן את התפשטות המגיפה. בתהליך איתור המקורות לעבודה, נחשפנו למגוון מאמרים העוסקים בהתנגשות שבין זכות הפרט לרשות הרבים. תחילה, היה חשוב לנו להבין מהי העמדתה של הממשלה בעת הנוכחית וכיצד היא מתכוונת להיאבק בהתפשטות המגיפה. כפי שהציגה בת אל בתגובתה, הממשלה העדיפה לפגוע בצורה קשה אך מושכלת בזכותו של הפרט לפרטיות ע"י שימוש באיכונים סלולריים לנשאים או חולי קורונה וזאת בכדי לנתר את מיקומם בטרם אובחנו כחולים או נשאים. פעולה זאת תאפשר לאתר את כל האנשים שנמצאו בקרבתם של החולים ולבודדם בתקווה לצמצם את התפשטות המגיפה. דוגמאות נוספת להתנגשות בין זכויות שנתקלנו בהן עוסקות בצמצום זכותו של אדם לתנועה במרחב וצמצום זכותו של אדם לפרנסה וזאת במטרה להקטין אפשרות הדבקה בין אנשים ובכך להיאבק במגיפה. החלטה כל כך משמעותית וחודרנית לזכותו של הפרט לא מתקבלת בהינף יד אלא לאחר דיונים מעמיקים שעורכים האנשים הבכירים ביותר במגזר הציבורי העוסקים בניהול משבר הקורונה. המצב הפוליטי הקיים במדינה (אין ממשלה והכנסת מושבתת) מעצים את הפגיעה האפשרית בזכויותיו של הפרט כאשר החלטות מסוג זה אינן עוברות בקרה בוועדות השונות בכנסת. סוגיא זו אף באה לפתחו של הערכאה הגבוהה ביותר (בג"צ) שכן מדובר בהפרה בוטה בזכותו של אדם לפרטיות וראוי שתעבור ביקורת שיפוטית. על אף נחיצותו של השימוש באיכון סלולרי למאבק במגיפה, בג"צ הגביל את הממשלה בשימוש באמצעי זה ובפרט שתוקם ועדת פיקוח פרלמנטרית על התקנון. בנוסף, נשיאת בית המשפט העליון, שישבה בראש הרכב השופטים שעסקו בעתירה, הגבילה את השימוש באמצעים אלו "אך ורק לצורך איתור מי ששהו בסביבת חולים עם ממצא מעבדתי חיובי לנגיף…" ניתן ללמוד מעמדתו הנוקשה של בג"צ, כי על אף המצב הסבוך והמורכב שאנו נמצאים בו כתוצאה מהתפרצות המגיפה, אין באפשרות הממשלה והעוסקים בניהול המשבר לעשות ככל העולה על רוחם וללא פיקוח הדוק על החלטותיהם שכן, לכל החלטה משקל עצום ועלולה להוביל לשינוי קיצוני ולפגיעה מהותית באורח חייו של הפרט.      
user profile image
דוד פרנקו
28.03.2020 14:11
5.  האם המקורות הללו מעשירים את חשיבתכם לגבי העמדה הנגדית :    העמדה הנגדית של הדילמה גורסת כי בעקבות צעד חריג זה, שמאכן כל אזרח ומיקומו בכל זמן נתון,  שנעשה כחלק מתקנון תקנות לעת חירום על ידי ממשלת ישראל, פוגעת בצורה ישירה בזכות יסוד של האזרח, הזכות צכל אזרח לפרטיות. פגיעה בפרטיותו של אזרח מהווה הפרה בזכות יסוד, שלה משמעויות רבות לאותו האזרח, כאשר פגיעה בזכות זו עלולה להוביל לפגיעה בזכות ובחוקים אחרי, כחלק משרשרת טעויות בלתי נגמרות . בהסתכלות צעד קדימה, מבינים כי הפגיעה היא לא רק בטווח הזמן המיידי בזמן ביצוע האיכונים, אלא שישנה סכנה ברורה כי הממשלה תשתמש בנתונים אלו בעתיד הקרוב או הרחוק יותר, כאשר המדינה כבר לא תהיה בעתות חירום. או שיכול להתבצע ניסיון לנרמל את תקנות החירום ובכך לאשר תקנות אלו גם בשגרה, או לחילופין פשוט להחליט כי המדינה עדיין נמצאת בזמן חירום ( כי מי קובע מה הוא עתות חירום? ), כלומר פתיחת תיבת פנדורה אחת גדולה ומסוכנת.   במקור שהועלה, המתאר קטע מתוך מאמרו של יהודה אייזנברג אנו עדים לחוק נוסף אשר קיים במדינת ישראל, "איסור פרסום לשון הרע " אשר אומ ר כי אסור לפרסם דברים אשר יזיקו לאדם מסוים, עד רמת שמו הטוב, ולא רק פיזית. ובוודאי ראינו והיינו עדים אין ספור פעמים לכך ששמו של אגם הוכפש , במסגרת לשון הרע, במיוחד בעידן האינטרנטי בו אנחנו חיים כיום. תגובות, בלוגים, שיימינג מכוון ולא מכוון, טורי דעה בעיתונות לא מפוקחת, עמודי פייסבוק כאלו ואחרים, דפי מפורסמים ועוד… דוגמה מצויינת לכך היא באמת דוגמת האישה שהפרה בידוד וקיבלה הודעה מהשבכ על כך, ואשר החליטה להתראיין בנושא. די לקרוא את התגובות שהנ"ל קיבלה, כדי להבין את רמת דברי הנאצה הפוגעניים, ואת רמת הפגיעה בשמה הטוב של אותה האישה. וכל זאת נבעה מאחר נפגעה זכותה לפרטיות, זכות יסוד, והיא אוכנה על ידי השבכ.בעקבות כך נודע לציבור הרחב שהיא הפרה בידוד, והפגיעה בשמה הטוב לא איחרה לבוא. בהחלט מקור מעשיר , בזכותו ניתן לראות שהפגיעה לא נשארת רק בתחום הפרטיות ועלולה לגלוש כחלק מתגובת שרשרת לפגיעות נוספות. את המקור מארון הספרים היהודי שמתאר את ברכת בלעם את עם ישראל בעקבות כך ששמרו על פרטיותם עוד בתכנון מיקום האוהלים ומבניהם, אני מ פרש כעניין של סקרנות המתחיל בעניין הכי קטן ומגיע לרמות של ממשלה וכולי. הרי ברור לנו שאישור תקנות חירום המאפשרות איכונים של בני אדם לצורך זיהוי הפרות בידוד יגרור הד תקשורתי, יגרור סקרנות מגופים בטחוניים, מאזרחיים, מכלי תקשורת, מפלטפורמות שונות ומגוונות של העידן המקוון. הרי בוודאי שאם הממשלה יודעת כי אזרח א' הפר בידוד , אז בעידן של היום שהכל מתושר, ישנו סיכוי לא מבוטל שגם שכנו, שכונתו, ויותר מכך ירצו לדעת מזה ויידעו מי זה.  הרי אם הוא מפר את הבידוד אז איפה זכות התיבור לדעת את זה כדי להגן על עצמם ולדעת א להתקרב אליו? הרי בוודאי שחלק מהציבור גם ידרוש פרסום רשימה פומבית של כלל המבודדים/חולים בטענה שרק כך יוכלו להגן על עצמם, ואז תהיה כאן פגיעה נוספת , פגיעה בשמו הטוב של האזרח. בהקשר הסיפור של עם ישראל, ההקבלה הינה פשוטה. בוודאי שהיה עניין גם שלמנהיגי העם באותה התקופה תהיה " גישה" לאוהלים של בני ישראל, על מנת לדעת מה קורה שם . אולי מרד? אולי חטא כנגד השם? אולי רצח או אלימות במשפחה? התעללות בילדים? בוודאי שכאשר שמים את הדברים הללו על המאזניים אל מול הזכות לפרטיות, אז בוודאי שהם יותר חשובים מאחר ומדובר בהצלת חיים. אך עדיין ! בחרו עם ישראל ומנהיגיהם לשמור על צנעת הפרט, על הזכות לפרטיות כי הבינו שהחלת פרטיות על עניין קטן, כגון מיקום החלונות, משליך על החלטות הרבה ויתר גבוהות בהן הם עלולים להפגע ברמה הציבורית. אם החלון ממוקם בעיני כל, אז בוודאי מתישהו יעלה הרעיון של אחד ממנהיגי הציבור להסתכל לתוכו או להאזין , לטובת הכלל. אבל ברגע שמלכתחילה הוא ממוקם במקום מסתורי או במקום מ וצנע, כבר מוריד את הסיכוייןם לפגיעה בפרטיותו בצורה משמעותית.  

משתתפים