להתחברות

פלורליזם ורב תרבותיות

כפיית גיוס על חרדים- העורבים | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

פעילות קודמת

לקריאה

העמקת הסוגיה

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
משה מתיתיהו
26.03.2020 11:36

הסוגיה ככל הנראה תתרחב לעוד ועוד מגזרים , אנחנו מדברים על חרדים,ערבים ובנות אך ישנם אוכלוסיות נוספות שעדיין לא התעוררו . לפיכך , המחלוקות בין דתיים לחילונים לא תהיה לבדה במערכה .

user profile image
רינת בונה
26.03.2020 11:35

  לאחר שהעמקתי יותר ויותר במקורות האקדמאיים השתנתה מחשבתי על הסוגייה. ניכר כי העיסוק בנושא אינו שחור או לבן כפי שחשבתי בהתחלה וניתן להגיע לעמק השווה ולצד גיוס חרדים לצה"ל להציע מסלולי שירות לאומי/ בטחוני שיהווה חלופה נאותה לצורך עקרון השיוון והחלוקה בנטל. כמישהי ששירתה 9  שנים בצה"ל הייתי עדה להתאמת הארגון לצורכי המשרתים בכלל ולמגויסים החרדים בפרט. הדבר נעשה ברגישות ובנחישות על מנת לעודד את האוכלוסייה להתגייס ליחידות שתואמות את אורח חייהם והשקפת עולמם.

user profile image
טליה יום-טוב
26.03.2020 11:30
מטלת סיום אכן מדובר בסוגיה לא פשוטה כלל ועמוקה הרבה יותר משחשבתי. מה שכן, לאחר עיון במקורות הרבים התחדדה אצלי עוד יותר המחשבה שזו סוגיה שיש להביא לפתרונה בהקדם. האוכלוסיה החרדית מהווה חלק לא מבוטל מתוך כלל האוכלוסיה ואם כל או יותר נכון רובה המוחלט של אוכלוסיה זו לא ישא בנטל ויתרום לחברה, הדבר יביא למצוקה כלכלית וחברתית גדולה. החברה הישראלית חייבת לתרום את חלקה לחברה אם זה בשירות צבאי או לאומי, או כל תרומה אחרת שניתן לחשוב עליה, על מנת שאוכלוסיה זו תרגיש חלק  מהחברה ותסייע בתרומה לחברה.
user profile image
חנוך עמדי
26.03.2020 11:26

אם נוסף את הסגיות המקבילות שאיתרנו , גיוס ערבי ישראל וגיוס בכפיה בנות שירות , ניתן להסיק כי גם אם יש דמיון עקרוני , מתקיימת כאן הפרדה ברורה בין הסוגיות בייוד לגיוס ערביי ישראל אשר מוכתב על ידי ההנהגה ואינו תוצרישיר  של התנגדות קהילתית לגיוס זה.

user profile image
יהודית קפלן
26.03.2020 11:21

לפיכך, קשה לדבר על פתרון שירצה את כולם. מדובר רק על תיקון "קוסמטי", " טלאים"- שכן ככמות האנשים כן כמות הדעות

user profile image
יהודית קפלן
26.03.2020 11:16

אכן, סוגיה לא חד משמעית בכלל. מה גם שלא מדובר רק בשתי עמדות: חילונים נגד דתיים. אלא שבכל זרם ובכל קבוצה יכולות להימצא חילוקי דעות עקרוניות. כך למשל, כשחקרתי את התייחסות החרדים לסוגיה, התברר שלא כולם נוקטים בדעות בדלניות וקוטביות (כפי שהייתי מצפה) אלא יש נטיות פשרניות, כל למשל הוקם הנחל החרדי. והגדרת "בן תורה-שתורתו אומנותו" גם יכולה להתפרש לכאן ולכאן

user profile image
חנוך עמדי
26.03.2020 11:11

עבודה מסכמת שאלה 4 – דיון קבוצתי : מהעמקת הדיון בין חברי הקבוצה עולה כי אכן המקורות לעניין הסוגיה/דילמה הראשונית "בעד ונגד גיוס חרדים " אינה דיכוטומית , יש לה פנים רבות ולעיתים יש כלפיה תמיכה או התנגדות מקבוצות וקהילות שונות בישראל , מדובר בסוגיה ותיקה מאוד בחברה הישראלית שהחלה מקום המדינה ומלווה אותנו עד היום ולמרות זאת היא מגוונת והופכת למורכבת יותר בחלוף הזמן , גם אם נמצאו פתרונות לגיוס של קבותצות חרדים לכגון גיוס לנחל החרדי , אין הנחתום מעיד על עיסתו .

user profile image
חנוך עמדי
26.03.2020 11:04

עבודה מסכמת 3 , שאלה 3 : ביחס לסוגיה / דילמה הראשונית  וחלוקתה ל 2 קבוצות עיקריות , בעד ונגד גיוס חרדים בכפיה ומהתעמקות במקורות ועיונים נוספים , עולה כי אין בחברה הישראלית חלוקה מוסדרת בעניין , קהילות או מנהיגים מהצד שאינו חרדי תומכים גם הם במניעת גיוס חרדים בכפיה מסיבות שונות חלקן מתבססות על אורח חייהם וחלקן ככל הנראה פוליטיות , כמו כן לגבי עמדות של קהלות דתיות אשר תומכות בגיוס גם אם בכפיה . ניתן להבחין כי אין מדובר בסוגיה הניתנת לחלוקה דיכוטמית ויש לגביה דעות ופנים שונות .  

user profile image
חנוך עמדי
23.03.2020 20:34

2. נגד גיוס בכפיה –"מהישרדות להתבססות : "תמורות בחברה החרדית בישראל ובחקרה" , עורכים – קימי קפלן, נורית שטדלר, מכון ון ליר – הקיבוץ המאוחד , 2012 , עמוד 17 – 18 . https://ezproxy.ono.ac.il:2385/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=100339636

משתתפים