להתחברות

פלורליזם ורב תרבותיות

כפיית חיסונים- חרדים | עמוד דיון

דיוני בית מדרש זה סגורים למשתתפיו בלבד.
אם ברשותך שם משתמש וסיסמא-
אנא הכנס בצד שמאלי העליון של האתר.

אם טרם נרשמת, ניתן לפנות לראש בית המדרש
ולבקש להצטרף לבית המדרש
sugia.net@gmail.com

תוכן עניינים

פעילות קודמת

לקריאה

העמקת הסוגיה

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
ליאת זעירא
2.04.2020 2:04
בפירושו למשנה אומר הרב ישראל ליפשיץ שמותר לחסן נגד אבעבועות שחורות ואפילו שיש סכנה בחיסון. מותר להיכנס לסיכון קטן כדי להינצל מסיכון גדול. "ומזה נראה לי היתר לעשות אינקולאטיאן הרכבה – החיסון של זמנם של פאקקען -אבעבועות. אף שאחד מאלף מת על ידי האינקולאטיאן, על כל פנים שאם יתהוו בו הפאקקען הטבעיים הסכנה קרובה יותר ולכן רשאי להכניס את עצמו בסכנה רחוקה כדי להציל את עצמו מסכנה קרובה"‏ הוא מכנה את ממציא החיסון "חסיד אומות העולם" – "ואנחנו רואים כמה מחסידיהם… שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, כהחסיד יענער שהמציא האפאקקענאימפפונג, שעל ידה ניצולים כמה רבבות בני אדם מחולי וממיתה וממומין"‏. לכן בהשלכה על היום, עם ניסיון מציאת חיסון לקורונה, אולי יש לשקול את נטילת החיסון לחולים במצב קשה על פני סיכון למוות. מקור מארון הספרים מסכת יומא פרק ח משנה ו אות ג' בבועז מסכת אבות פרק ג משנה יד אות א' בבועז חיסונים ביהדות
user profile image
חדווה אפרת נס
28.03.2020 19:50

מקור נוסף התומך באי כפיית חיסונים- מתוך המאמר עולה כי הכפייה איננה אפקטיבית,ההתנגדות אינה פוחתת מכיוון שהיא פוגעת בזכותו של האדם לפעול בהתאם לעקרונות שהוא מאמין בהם. בכפייה פיזית יש גם משום פגיעה באוטונומיה של האדם על גופו, דבר המשפיע על נכונותו של האדם להתחסן. מצד שני יעילות טובה יותר נמצאה על ידי הפעלת סנקציות כגון הפחתת קצבאות או פרסום בקהילה של מי שאינו מחוסן. הטלת סנקציות על המסרבים להתחסן

user profile image
חדווה אפרת נס
22.03.2020 23:17

כיום אנו רואים שכאשר קבוצות חרדיות אינן פועלות על פי התקנות באופן נקודתי, פונים אליהם מנהיגיהם ומצליחים לשכנע אותם לפעול על פי הנדרש, ובכך להשיג את שיתוף הפעולה לטובת הציבור. במקרים בהם  קבוצות מסויימות מתקהלות, יש התערבות משטרתית שכופה את פיזור ההתקהלות. בשונה מהחיסון, אותו לא ניתן לתת בכפייה.    

user profile image
איריס טובל
22.03.2020 23:05

משתי הדילמות למדתי על החשיבות הגדולה של הקשר בין הרשויות הרשמיות, משרד הבריאות והרופאים, לבין המנהיגים של הקבוצות החרדיות. בקרב המנהיגים יש נכונות להקשבה ושיתוף פעולה.

user profile image
דורון חיים
22.03.2020 23:02

הדרישה ללימוד בקבוצות קטנות שוות ערך לקבלת חיסון למיגור מגיפות שתיהן מתייחסות לשמירה על בריאות הציבור.

user profile image
דורון חיים
22.03.2020 23:01
שאלה 9- כתבו תיאור של דילמה 2 הקשורה לדילמה המרכזית שלכם. במה היא תהיה שונה או דומה לדילמה הראשית.

בחרנו בדילמה-איסור לימוד תורה בקבוצות גדולות לאור הקורונה כתוצאה מהכפייה על הבידוד. דילמה זו דומה לדילמה הראשית שבה אנו עוסקים בכך שבשני המצבים נדרשים החרדים לפעול ולהתנהל בשונה מאמונתם ומנהגם ,למען בריאות הציבור. איסור לימוד בקבוצות גדולות משמע הפסקת לימודי התורה כפי הנהוג בקהילתם, ומבחינתם לימוד התורה בדרך זו הוא המענה למיגור תחלואות האדם.
דיון בדילמה נוספת- התערבות המדינה כפייה על איסור עישון סמים-
סוגיה זו פוגעת בחופש הפרט ובזכות הבחירה של האדם ובשונה מהדילמה שלנו היא משפיעה רק על הפרט ולא על הכלל.

user profile image
דורון חיים
22.03.2020 22:59

מאמר אקדמי-

האם ניתן לכפות ביצוע חיסונים ושמירה על הבריאות? / הרב ד"ר ישראל כץ
אולם אם תהיה מגפה של מחלה קטלנית שמתפשטת במהירות נראה שיהיה מקום לשקול חיסונים בכפייה, אך גם אז לאור מה שראינו הדרך הנכונה תהיה לשכנע ולהסביר, ולא לחסן בכוח. כל זאת מדין כפייה על הצלה בעת פיקוח נפש.

user profile image
איריס טובל
22.03.2020 21:56

הרב שלמה אבינר, משיב לטענות של המתנגדים לחיסון ילדים וקובע: רוב הרופאים בעולם ובארץ ישראל אומרים בצורה נחרצת שיש לחסן ולכן זו ההלכה. במאמרו זה מפריך הרב אבינר את הטענות שבגינן מתנגדים לחיסונים. מאמר זה מחזק ותומך בעמדה שהיא בעד כפיית חיסוני חרדים.

הרב אבינר: חובה לחסן את הילדים

user profile image
חדווה אפרת נס
22.03.2020 21:56
מקור מארון הספרים

מסכת יומא פרק ח משנה ו אות ג' בבועז

 מסכת אבות פרק ג משנה יד אות א' בבועז

בפירושו למשנה אומר הרב ישראל ליפשיץ שמותר לחסן נגד אבעבועות שחורות ואפילו שיש סכנה בחיסון מותר להיכנס לסיכון קטן כדי להינצל מסיכון גדול.

"ומזה נראה לי היתר לעשות אינקולאטיאן הרכבה – החיסון של זמנם של פאקקען -אבעבועות. אף שאחד מאלף מת על ידי האינקולאטיאן, על כל פנים שאם יתהוו בו הפאקקען הטבעיים הסכנה קרובה יותר ולכן רשאי להכניס את עצמו בסכנה רחוקה כדי להציל את עצמו מסכנה קרובה"‏

הוא מכנה את ממציא החיסון "חסיד אומות העולם" – "ואנחנו רואים כמה מחסידיהם… שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, כהחסיד יענער שהמציא האפאקקענאימפפונג, שעל ידה ניצולים כמה רבבות בני אדם מחולי וממיתה וממומין"‏.

משתתפים